06 May 2016

Cerita Sedih

Kredit Google


Ini ada satu cerita sedih. Based on a true story.

Sekitar tahun 80-an, Kuala Lumpur ketika itu sedang mengalami perubahan dasar negara. KLIA belum wujud. Pusat masuk melalui udara masih dari Lapangan Terbang Subang. Beli nasi bungkus masih diikat dengan plastik dan surat khabar.

Di satu kampung, ada seorang pemuda. Bermisai, taklah melingkar tapi cukup kacak melintang selari dengan gaya rambut paras bahu. Misai itu dielok-elokkan dengan jari letaknya yang sudah sedia kemas. Yelah, esok ada date. Dengan Salmah. Rizal kena la nampak presentable sikit. Lagipun Salmah boleh tahan ayunya. Kalau bak kata sama padan gitu. Rizal pun tak kurang kacak, yang kurang kacak mungkin poketnya.

Biarpun bergaji sederhana tapi perwatakan Rizal di kelas tersendiri. Background yang sama buat Salmah & Rizal, negeri yang sama, gaya hidup yang sama nyata terlalu banyak bond untuk mengukuhkan chemistry mereka berdua ni. Dan mereka pun bercinta.

Atas nama cinta itulah yang menemukan mereka ke jinjang pelamin. Sayang menyayang saling percaya. Sebab tak semua waktu tu ada tv, jadi radio macam phone zaman kita sekarang, yang semua orang ada. Dah jadi cerita, di corong radio waktu tu, Alleycats dengan lagu Andainya Aku Pergi Dulu amat fofuler. Dan mestilah bila lagu dah meletop, adalah biasa menjadi siulan ramai termasuk si Rizal.

Nyanyian Rizal selalu diikuti dengan pertanyaan kepada Salmah, isterinya yang sedang mengandung waktu tu. 'Mah, kalau aku pergi dulu macam mana mah?'

Tapi pertanyaan itu dilayan seperti angin lalu je bagi Salmah. Yela, baru kawin, suka sama suka, tengah sayang sangat & lagu tu tengah trending jadi Salmah takda la pulak nak expect buruk apa-apa kan.

Ditakdirkan, Rizal meninggal dunia.. Ketika mana Salmah belum bersalin lagi. Tapi lepas tu Salmah tak kawin lain. Walau ada yang nak. Dan muka anak Salmah tu sebijik macam Rizal.

Itulah, jodoh ajal maut ditangan Allah kan. Alfatihah buat semua mereka yang telah pergi.

Setia, satu ciri untuk keluarga bahagia perlu setia baik lelaki atau perempuan. Dan sebelum setia ni hadirnya jujur. Bila jujur takkan tipu pasangan takkan curang dengan pasangan. Dan bila jujur, kekurangan atau apa-apa boleh diatasi. Sebab dua-dua berlapang dada terima kata-kata jujur. Dua-dua rendah ego, takda cemburu. Yelah dah kawin ni kadang terbahagi kasih dengan family asal. Ini yang susah sangat nak cari sekarang.

No comments:

Post a Comment

author
Rafi
Berlari ke langit. Mohon doa kalian.