13 May 2016

Padi & Huma



1. Dengan umur kita 23 sekarang, tak banyak masa untuk lalai, tapi lalai tu la yang selalu menjengah diri. Mengharap kekuatan secara konsisten.

2. Bila umur dah macam ni, boleh la dikatergorikan sebagai macam coming-age phase. Satu persatu isu alam dewasa yang realitinya sedang berlaku kita akan lalui/hadapi secara langsung atau tidak (pengalaman orang lain & sekitar). Memasuki alam dewasa.

3. Antaranya, perkahwinan. Time ni, most guys biasanya dah ada plan untuk kawin. Ada yang dah kawin pun, tapi biasanya umur pilihan untuk berkahwin macam 25 (lepas grad), 26 (lepas job), or 27 or 28 (lepas stable). Alhamdulillah buat mereka-mereka yang telah mendirikan rumah tangga, rezeki mereka pulak dah jadi kaya before grad, dah mampu beli rumah kedua by 23, kereta and so on. Itulah namanya rezeki masing-masing. Ada juga yang lain pada pandangan manusia rezeki mereka tidaklah semewah yang pertama tadi, perlu mengerah kudrat, berniaga, jual air & sebagainya. Apa yang lebih penting semoga rezeki yang kita dapat halal dan diberkati semoga yang baik-baik saya doakan untuk semua. Semoga dengan berkatnya rezeki kalian dapat membesarkan anak-anak soleh dan solehah kelak. Time ni, kalau kita cakap kat parents ada minat orang sekian-sekian, kata-kata kita mula diambil serius mak bapak. Biasanya mak ayah dah ada kriteria menantu yang dia nak. Framing untuk calon menantu tu semestinya di pengaruhi background parents tadi. Yang faqih agama, mesti nak yang sama. Begitu la jugak yang lain.

4. Kita. Ada yang kat sini lahir family berada, cukup la segala. Ada jugak dari background berbeza. Mana yang kaya biasa hal duit tak jadi masalah. Yang lain ni, duit sentiasa jadi key highlight. Maka tak dapat tidak, duit pun satu isu jugak masa umur macam ni. Duit satu hal, preparation satu hal. Dah prepare ke kita untuk alam seterusnya?

5. Family. Kita mula sedar kita ada hak ibu bapa yang perlu kita tunaikan. Taknak la dah kawin dan dewasa tapi menghabis beras mak bapak je. Datang rumah mak pak lenggang isi perut lepastu balik.

6. PR kita. Dah alam dewasa ni lain. Orang kendarat kena turun. Tapi, kau (aku) sedara pun ramai tak hafal nama lagi. Nak beramah mesra dengan senior lagi. Member lagi. Masa dah suntuk ni tapi skill tak develop habis. Nak hidup berjiran pulak lepas tu.

7. Antara padi sawah & padi huma mesti ada beza. Kita dah selesa dengan apa yang kita ada sekarang. Kalau nak cari calon pun kita prefer yang sama bangsa. Sebab apa? Sebab kalau kita makan tempe dia pun tahu tempe. Nak makan budu dia pun makan budu. Nak makan tempoyak dia tahu masak tempoyak. Macam tu lah contohnya.

8. Aku harap dapat meningkatkan tahap flexibility aku.

2 comments:

  1. The right person will come at the right time. Selamat maju jaya Rafi!

    ReplyDelete

author
Rafi
Berlari ke langit. Mohon doa kalian.