18 January 2015

Design: Infografik Analisa Dana



Tutorial Design:
1) Mengambil inspirasi dari Flat & Minimalist design, poster ni berlatar belakangkan solid colour.
2) Setelah siap, saya menyedari bahawa template warna yang saya try and error ni tak cukup cantik, jadi nasihat, boleh search template warna untuk flat design seperti di Adobe Kuler dan sebagainya.
3) Untuk tengah, saya mula dengan satu bulatan (Shape 1), kemudian bulatan tadi (Shape 1) saya copy Ctrl + J menjadikan bulatan yang dah dicopy dengan nama (Shape 1 copy).
4) Kemudian saya Ctrl+T dan resize menggunakan percentage di tab atas.




5) Untuk (Shape 1 copy), saya besar kan jadi 120% untuk height & weight.
6) Kemudian, bawa naik (Shape 1) di atas (Shape 1 copy) pada tab LAYER.
7) Right-click pada layer (Shape 1) dan click 'Rasterize Layer'. Macam tu jugak untuk (Shape 1 copy).
8) Select WAND TOOL, select balik (Shape 1) tadi, bila dah keluar garis putus-putus, pilih layer (Shape 1 copy) dan tekan DELETE.
9) Tutup layer (Shape 1) dan anda akan dapat bulatan lompong. Right-click pada layer (Shape 1 copy) klik 'Convert to Smart Object. Tujuannya supaya bila kita kecikkan kemudian besarkan semula tak hilang pixel.
10) Bulatan, line, bar yang lain-lain pun lebih kurang jugak teknik dia. Harap membantu!

No comments:

Post a Comment

author
Rafi
Berlari ke langit. Mohon doa kalian.