19 March 2017

Sushi - Updated



Assalamualaikum & salam sejahtera.

Sushi Mesir sangat sedap sebenarnya. Tapi tak pelik pun, sebab Mesir ni beberapa tahun yang lepas Tourism adalah salah satu niche area dorang, jadi perlu lah ada tempat makan yang upscale untuk pelancong punya experience & nightlife, disamping faktor lokasinya yang dekat dengan Europe menyebabkan banyak fusion. Kau nak makan apa insyaAllah semua ada kat Mesir. Dari yang mahal sampai ke murah.

And sebenarnya aku sangat bersyukur atas nikmat JPA ni, aku tak pernah terfikir aku akan rasa apa yang aku rasa sekarang. Makan tempat mahal, melancong, umrah, phone. Alhamdulillah.

Dan sepanjang 6 tahun kat sini aku belajar banyak sangat benda, jumpa banyak sangat orang. Masa ulang tahun dulu belajar sangat banyak benda. Merasa happy pada satu ketika, down pada satu ketika, pokai pada satu ketika. Basikal kena curi, tertinggal flight waktu travel, kena rompak. Rindu mak, rindu abah, rindu akak, rindu kucing. Homesickness can hit anyone at any given time regardless of one's state.

As I grow older, I realized that everyone needs a different approach. They change with time. We(I) tend to judge people based on their appearance, their manners. Appearance is the first filter they said. But we don't know what actually they are facing with.

Kita semua membesar dengan surrounding yang berbeza. Dan seseorang tu boleh berubah disebabkan surrounding. Tapi sekarang aku belajar satu benda, I will not judge on someone anymore, insyaAllah. Sebab twitching/culture shock ni aku sendiri pernah lalui masa kerja dulu, masa travel dulu.

Apa yang aku tulis ni tak lain tak bukan hanya peringatan diri, dan semoga tidak diuji dengan kata-kata aku sendiri hendaknya InsyaAllah. Dan nauzubillah dari segala bala Amin.


Sedikit info berkaitan sushi:
Aku cuma tahu makan je sebenarnya. Tapi yang aku belajar dari menu ialah:
Nigiri : Nasi kepal dia tepek (udang/salmon/white fish/ apa-apalah) kat atas nasi.
Sashimi: Hirisan mentah.
Temaki: Sushi bentuk kon.
Tempura: Goreng la cam biasa.
Hosomaki: Seaweed, nasi, filling. Kosong je.

Boleh je google ni aku saja nak bagi macam bermanfaat.



No comments:

Post a Comment

author
Rafi
Berlari ke langit. Mohon doa kalian.